Med över 20 års erfarenhet har Annika spelat en central roll inom marknadsföring och varumärkesstrategi för DAX. Utan en förutbestämd karriärplan har Annika vuxit in i olika ledande positioner och bidragit till framtagningen av hygienprodukter som inte bara säkrar vård och livsmedelssektor, utan också stödjer hållbarhetens framväxt. Upptäck Annikas passion för att skapa en bättre vardag och hur en daglig promenad och kreativa projekt utanför kontoret inspirerar till arbete med engagemang och innovation.
Vad innebär din roll?
Jag jobbar som Marketing- & Brand Manager inom professionell hygien på Kiilto i Sverige och har det övergripande ansvaret för vår marknadsföring samt varumärkesstrategi för det lokala varumärket DAX.
Kan du beskriva din karriärväg?
Jag har egentligen aldrig haft någon karriärplan utan gått mycket på att fördjupa mig inom områden som jag tycker är roliga och sedan har det ena lett till det andra. Jag började på det som idag är Kiilto 2003, precis när jag var klar med min kandidatexamen inom media- och kommunikationsvetenskap, och initialt var det bara tänkt som ett sommarvikariat på kundtjänst under 2 månader. Jag tyckte dock att det var väldigt spännande produkter och kundsegment samt ett härligt gäng med kollegor så jag blev kvar och efter ett par år var det en tjänst ledig på marknadsavdelningen. Sedan dess har jag jobbat både som produktchef, kategorichef och marknadschef och trivs väldigt bra när jag får vara med att påverka vilka produkter vi tar fram och hur dessa ska marknadsföras. Framför allt är det väldigt tillfredsställande att se att våra produkter bidrar till säkerhet och trygghet och underlättar vardagen för så många personer inom vitt skilda kundsegment.
Varför väljer du att stanna kvar på Kiilto?
Jag har varit på företaget i 20 år, även om det bara är de senaste fem av de åren som det varit Kiilto, men jag kan ärligt säga att det nästan varje dag är roligt att gå till jobbet. Jag har också haft förmånen att få utvecklas i takt med företaget och arbeta i olika roller, vilket har gett mig en stor förståelse för branschen och produktsortimentet och utvecklat mig som person. Jag lär mig fortfarande nya saker varje vecka trots att jag jobbat här i 20 år! Det är dessutom ett riktigt gött gäng av kollegor som alla är extremt kunniga och bidrar med både kunskap och många härliga skratt och det gör Kiilto till en arbetsplats där man trivs.
På vilket sätt gör ditt arbete skillnad?
Jag brinner för att hjälpa folk till en bättre och smidigare vardag och våra hygienprodukter är visserligen ganska anspråkslösa och gör inte mycket väsen av sig, men de hjälper till att smittsäkra så väl vården som livsmedelssektorn och är framtagna för att kunna användas under väldigt tuffa och utmanande förhållanden. Våra hygienprodukter bidrar till ett friskare samhälle och inte minst under pandemin så var det väldigt tydligt att våra produkter var helt avgörande för ett fungerande samhälle. Jag tycker även att det är väldigt roligt att vi har så stort miljöfokus inom Kiilto och att produktportföljen ständigt blir mer hållbar, så att vi på så sätt även kan bidra till den gröna omställningen.
Har du någon hobby som inspirerar dig i ditt arbete?
Jag älskar att promenera och lyssna på ljudböcker, det är mitt sätt att koppla av och rensa huvudet från intryck. Att bara få sjunka in i en bra ljudbok och samtidigt få komma ut i friska luften är underbart och något jag försöker göra på daglig basis. I övrigt tycker jag om att pyssla och vara kreativ hemma, att t.ex. göra om och förbättra saker man har eller tillverka nya.