DAX är ett ledande varumärke inom hygienprodukter och desinfektionslösningar, firar nu ett halvt sekel av närvaro på den svenska marknaden och markerar jubileet med att introducera en ny design på produkterna. Den nya, modernare produktdesignen är skapad med tanken att förtydliga erbjudandet och göra det enkelt att välja rätt.
Under fem årtionden har DAX etablerat sig som ett pålitligt varumärke inom sjukvårdssektorn och offentlig upphandling med visionen att vara det naturliga valet inom personlig hygien och hjälpa kunderna att skydda sig själv och andra. Produkter från DAX har blivit en oumbärlig del av sjukhus- och tandvårdsmiljöer så väl som inom skola och omsorg, där de har bidragit till att upprätthålla högsta hygieniska standard samt skydda användarna och skapa välbefinnande. Det som kanske främst förknippas med DAX är den ikoniskt röda designen som de flesta associerar med handsprit. Med respekt för historien och samtidigt med blicken framåt har DAX nu genomfört en designuppdatering signerad varumärkesbyrån Grow.
-Igenkänning har varit ledordet i designuppdateringen och DAX handdesinfektion med sin ikoniskt röda ”brand shape” blev utgångspunkten för den nya designen, berättar Daniel Löfvenborg, Design Director på varumärkesbyrån Grow.
-DAX innehåller flera produktkategorier, så vikten av ett tydligt typografiskt system för produktnamn och deskriptiva texter har varit grunden för att skapa ett enhetligt uttryck. Även färgpaletten har uppdaterats och moderniserats för att skapa ett mer sammanhållet uttryck där färgerna nu har fått mer av en kosmetisk inbjudande karaktär, fortsätter Daniel.
Den nya designen kommer gradvis att rullas ut över DAX:s produktsortiment under hösten och kommer snart finnas tillgänglig för slutanvändarna inom regioner, kommuner och företag.
-Vår nya design representerar en nystart och symboliserar både vårt arv och vårt fortsatta engagemang för att bidra till ett friskare samhälle. Vi ser fram emot att fortsätta hjälpa våra kunder att skapa välbefinnande genom bra och säkra hygienprodukter, som nu dessutom har en ny, fräsch och tilltalande utsida, säger Annika Ekström, Marknadschef på Kiilto.