För drygt en månad sedan började Robin sin nya tjänst som VD för Kiilto Professionell Hygien. Men vem är egentligen Robin och vad har han för planer för Kiilto? Här får du chansen att lära känna honom lite bättre.
Första månaden på den nya tjänsten är nu avklarad, hur känns det? Vad har du hunnit göra?
Jag är imponerad av den expertis vi har inom Kiilto – både lokalt och på gruppnivå. Första tiden har givetvis varit intensiv med många nya kontakter. Jag är tacksam för den öppenhet och välvilja jag mötts av från både kollegor och kunder. Som ett led i att effektivisera vårt erbjudande och tydliggöra vår kärnverksamhet har vi under December överlåtit en del av vår verksamhet inom Food Service till samarbetspartners. Ambitionen är att tydliggöra vår affär till Food Service och samtidigt skapa förutsättningar för att växa tillsammans med våra partners.
Vilka är dina främsta styrkor som du kommer att ha nytta av i din roll som vd?
Jag är övertygad om att den största tillgången vi har är vår personal vilket jag anser är av största vikt. Att kunna hitta allas individuella styrkor är en huvudingrediens för en framgångsrik och trivsam verksamhet. Detta i kombination med att Kiilto har en bred portfölj av kvalitetsprodukter ger oss bra förutsättningar för att blicka framåt. Jag hoppas kunna bidra med ett helhetsperspektiv med ambitionen att förbättra vår kundupplevelse.
Just min erfarenhet från att utveckla affären och kundens upplevelse kommer komma till nytta. Men att samtidigt säkerställa en optimerad organisation bakom affären som tydligt och effektfullt kan hantera tillväxt är en viktigt erfarenhet jag har med mig.
Vad ser du mest fram emot i ditt nya uppdrag?
Jag ser verkligen fram emot att vara en del av Kiilto och det miljöledarskap bolaget tagit på sig. Jag ser en stor uppsida för den svenska organisationen där vår bredd på portfölj och vårt ansvar för miljö uppskattas av våra kunder. Jag känner mig både nyfiken och förväntansfull över Kiiltos framtid.
Vad lockade dig till att söka till oss på Kiilto?
Att få bli en del av en ledande nordisk organisation var lockade med det starka varumärken Kiilto har. Min uppfattning är att Kiilto har fantastiska möjligheter med den industriella uppsättning som finns med lokal produktion i de nordiska länderna, vilket dagens globala utmaningar tydligt exponerat. Genom modiga beslut och en stark vilja att ta ansvar för miljö skapar Kiilto inte bara fördelar för våra kunder, utan även en stark vision som förenar oss på Kiilto, tilltalade mig starkt.
Finns det något inom branschen som du brinner lite extra för?
Jag tycker att det är extra spännande att Kiilto går i spetsen inte bara när det gäller miljö utan även lagar och regler. Vi har t.ex. precis lanserat CE-märkt alkoholbaserad ytdesinfektion. Som en av de första aktörerna i Sverige har Kiiltos desinfektionsprodukter alltid varit en av de mest väldokumenterade och ofta mer testade än vad sjukvården kräver. Det är viktigt att våra kunder alltid kan lita på att produkterna de använder är säkra – både för användaren och miljön.
Vad gör du när du inte är på jobbet?
Jag föredrar att spendera tiden med min fru och två barn. Vi har alltid mycket på gång och tycker om att ha olika projekt i huset i Tygelsjö.
Jag motionerar mycket och har under de senaste åren ägnat en del tid till triathlon utmaningar. Det finns inget som är så uppfriskande som en löptur ute i det fria och ibland resulterar min träning i ett och annat IRONMAN lopp.