Kiiltos nya varumärkesstrategi innebär att alla produkter som inte används på huden, tex. ytdesinfektion, luftfräschare och rengöringsmedel, byter varumärke till Kiilto Pro. Först ut att byta är DAX ytdesinfektion och luftfräschare med start i juni 2022.
Personliga hygienprodukter, så som handdesinfektion, tvål och krämer, kommer fortsatt att säljas under varumärket DAX i Sverige.
”Egentligen är det inte så mycket som kommer att förändras”, säger Annika Ekström, kategorichef för ytdesinfektion på Kiilto. ”Det enda som förändras är varumärket och designen, i övrigt är det samma artikelnummer, formulering, färgkodning, och pris som tidigare. För att göra en mjukare övergång till Kiilto Pro kommer våra produkter ha dubbla varumärken (DAX & Kiilto Pro) under en 12 månaders period, så att slutanvändaren hinner vänja sig”.
Undantaget är DAX Ytdesinfektion 75 spray, som byter namn till Kiilto Pro Quick Des 750 ml spray med nytt artikelnummer, samt ny förpackningsstorlek (750 ml). Den nya flaskan är dessutom tillverkad av 100% återvunnen PET. Även flaskorna till de tre luftfräscharna är tillverkad av 100% återvunnen PET. Kiilto Pro Quick Des spray finns tillgängligt från vecka 26.
Ett naturligt led i Kiiltos etablering på den nordiska marknaden
”Denna förändring blir ett naturlig led i Kiiltos strategi att expandera på den Nordiska marknaden” säger Ekström.
Först ut att få nytt varumärke är DAX Ytdesinfektion: 75, 75+ och Plus samt DAX luftfräschare: Spring garden, Fresh mint och Odent. Dessa kommer börja levereras med ny etikett från juli/augusti och framåt beroende på artikelnummer. Majoriteten av produkterna får ny etikett efter sommaren.
I nästa steg, som beräknas dra igång våren 2023, byter även alla desinfektionsservetter för ytor och teknisk sprit varumärke till Kiilto Pro. I linje med den nya varumärkesstrategin så kommer också alla desinfektionsservetter för händer att byta varumärke från Antibac till DAX.
Ladda ner uppdaterade bilder på ytdesinfektion och luftfräschare