Med öppningen av Restaurang Nooas takterrass blir det möjligt att varmt välkomna sommarsäsongen. När sommaren närmar sig ökar antalet kunder avsevärt, och denna säsong förhöjs ytterligare av Tall Ships Races, som hålls vart fjärde år i Östersjön och lockar över 60 stora segelfartyg och deras besättningar till Åbo, Finland. En viktig del av en lyckad sommarsäsong är att upprätthålla en hög hygienstandard.
Sommarsäsongen är en hektisk tid för restauranger, och Nooas läge i Åbos gästhamn säkerställer en betydande ökning av antalet kunder när sommaren anländer. Med ökningen av kunder fördubblas personalstyrkan, diskmaskinen är i konstant användning, och beställningarna av både råvaror och rengöringsmedel ökar.
Hygienstandarden på Nooa är hög året runt, och under sommaren ser restaurangen till att alla områden förblir grundligt rena. ”Självklart spelar sommarvärmen en roll, och att upprätthålla kylkedjan är till exempel avgörande. Men den största förändringen för oss är den kraftiga ökningen av antalet kunder,” säger Simo Hallikainen, restaurangägare och kökschef på Restaurang Nooa.
Sommarsäsongen ökar antalet kunder på restauranger markant, vilket även leder till att frekvensen av städning och användning av rengöringsmedel ökar.
I sommar förväntas Tall Ships Races, som anländer till Åbo, dra ungefär en halv miljon besökare till staden. ”De redan mångfaldigade kundantalet på sommaren kommer bara att öka under Tall Ships Races-veckan,” skrattar Hallikainen och fortsätter,” Evenemanget är betydelsefullt för hela området längs ån i Åbo, och vi drar alla nytta av det, vilket är fantastiskt. Vi förbereder oss för Tall Ships Races-veckan under hela försommaren så att vi vet exakt vad som behöver göras när evenemanget äger rum. Detta gäller alla verksamheter, som att beställa råvaror och rengöringsmedel, även om vi vet att ytterligare leveranser kan ordnas vid behov. Men vi vill vara väl förberedda.”
Tillväxt kräver öppen kommunikation
Hallikainen har haft kännedom om Kiiltos produkter och verksamhet i 14 år, och det faktiska samarbetet har pågått i nio år. År 2015, när Hallikainen började som kökschef på en annan restaurang, kontaktade han Kiiltos Key Account Manager Mika Sipponen för att få ordning på restaurangens ”rengöringsmedelsfrågor”.
Båda betonar öppen och proaktiv kommunikation som nyckeln till framgången för deras samarbete, vilket säkerställer att båda parter hålls informerade om nödvändiga åtgärder och behov. ”Vi har upplevt betydande tillväxt. Att öppna nya restauranger är mycket hektiskt, och när de sista veckorna närmar sig är det avgörande att informera partners i förväg istället för att vänta till sista minuten. Tillväxt kräver öppen kommunikation,” förklarar Hallikainen.
”Samarbetet med CT-restauranger är enkelt och meningsfullt. Om nya restauranger öppnas eller befintliga skaffar ny utrustning får vi denna information i rätt tid, både för teknisk support och för nödvändiga leveranser. Vi har alltid gott om tid att förbereda,” förklarar Sipponen.
Bra kommunikation är grunden för ett gott samarbete, håller både Mika Sipponen och Simo Hallikainen.
Hallikainen betonar vikten av att ha tillgång till en pålitlig partner och en smidig beställningsprocess, särskilt eftersom restaurangkockar ofta hanterar beställningar mitt i en hektisk daglig rutin. De flesta partners har en dedikerad kontaktperson, vilket även gäller för Kiilto och Nooa. ”Du kan alltid ringa Mika, och saker löser sig snabbt. Oavsett om det gäller att skapa en egenkontrollplan, fixa en trasig diskmaskin eller hantera installationer, får vi alltid snabb hjälp,” förklarar Hallikainen.
Tydliga hygienplaner underlättar effektiv träning
Inför sommaren ägnas betydande tid åt att träna och introducera säsongsanställda. ”Vi har turen att många anställda återvänder säsong efter säsong,” konstaterar Hallikainen.
Kiiltos HygiNet®-tjänst gör det enkelt för nya medarbetare att bekanta sig med de rengöringsmedel som används på restaurangen. ”Förutom den elektroniska planen finns tryckta planer tillgängliga på alla restauranger, vilket gör det enkelt för nya medarbetare att gå igenom vilka produkter och skyddsutrustning som ska användas i varje situation,” tillägger Hallikainen.
Med vägledning från Kiiltos experter har Restaurang Nooa valt ett produktutbud som är så litet och tydligt som möjligt, och har tagit bort alla onödiga produkter från daglig användning. Hallikainen har också begärt att inga överflödiga rengöringsmedel ska introduceras, vilket säkerställer att varje produkt har en specifik användning. Den elektroniska planen i HygiNet® inkluderar alla valda rengöringsmedel, kemiska listor, aktuell information samt produkt- och säkerhetsdatablad.
Hållbara och miljövänliga val i gästhamnar
Förutom Nooa i Åbos gästhamn ansvarar Hallikainen också för Restaurang Båthuset i Nådendal. Nådendal är en av Finlands största gästhamnar, och antalet sommarbesökare påverkar restaurangens verksamhet avsevärt. Inhemskt producerade produkter, avfallsmängdsreducering och lokala råvaror är viktiga faktorer på båda restaurangerna. Läge vid vattnet för både Nooa och Båthuset har påverkat valet av rengöringsmedel, och tillsammans med Kiiltos tekniska experter säkerställer de korrekt dosering och undviker driftsavvikelser. Båda restaurangerna använder samma produkter, vilket förenklar rutinerna för personalen som kan byta mellan platserna.
Restaurang Nooas läge vid vattnet har påverkat valet av rengöringsmedel, och tillsammans med Kiiltos tekniska experter säkerställs korrekt dosering.
Hallikainen lyfter fram inhemsk produktion och miljövänlighet som centrala mervärden i samarbetet med Kiilto. ”Restaurangverksamheten innefattar många aspekter. Oavsett om det handlar om matlagning, service, hygien eller städning, vill vi att varje område ska vara väl underhållet och ständigt förbättrat. Kiilto har varit till stor hjälp för oss i detta,” säger Hallikainen och tillägger, ”Vi är vana vid att använda Kiiltos produkter och ser ingen anledning att leta efter andra leverantörer eftersom Kiiltos produkter och samarbete är effektiva.”