Kiilto är ett växande, familjeägt företag med en historik på över hundra år och en vision som sträcker sig fram till år 2080. Vi är verksamma inom fyra affärsområden: byggbranschen, industriella lim och brandskydd, professionell hygien samt konsumentprodukter.
Vi stoltserar med våra egna forsknings-, utvecklings- och innovationsfunktioner, vilka utgör grunden för det smidiga och värdefulla samarbetet med våra kunder. Med cirka 700 innovativa professionella medarbetare, som vi kallar Kiiltonians, är vi närvarande i 9 länder: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Ukraina, de baltiska länderna och Polen. Detta gör oss till en stark aktör på samtliga av våra marknader.
Kiilto i siffror
- 700 Kiiltonians i 9 länder
- 4 affärsområden
- Nettoförsäljning på 227 miljoner euro år 2023
- Grundat år 1919, vision år 2080
- Koldioxidneutralt år 2028
Kiilto Family Group omfattar fyra företag:
Kiilto Family Oy
Kiilto Family Group:s moderbolag
Kiilto Group
Bygg- och industriella lim och flamskydd
KiiltoClean Group
Professionell hygien och konsumentvaror
Intermedius Oy
Produkter för sko-, textil-, stål- och ingenjörsindustrierna, plastbelagda produkter
Vårt löfte till miljön
Vi är övertygade om att vår bransch är rik på möjligheter när det handlar om att finna hållbara innovationer och framtidens lösningar.
Startup-anda sedan 1919
Vår historia började 1919 i en liten fabrik som producerade hårtvätt och skopolish i distriktet Pispala i Tampere, Finland.
Då var nästan allt bristvara. När varor inte kunde importeras, grundade påhittiga människor företag för att tillverka dem. Det är också så Kiilto såg dagens ljus.
Visste du?
Namnet Kiilto (finska ordet för glans) uppfanns av våra anställda på den tiden, och det beskriver våra ursprungliga produkter: färger, polermedel, vax och lim för skofabriker samt andefinisher och polermedel för möbelfabriker?
Ersättning av gamla metoder
Kiiltos första ägare var en flitig ”idémänniska” som snabbt insåg vilka produkter och kunder som var viktiga för hans fabrik. Han började leka med idén att producera lim för skoindustrin, som hade utmärkt marknadspotential. Limning skulle ersätta traditionella mekaniska metoder för att fästa material tillsammans och skapa ett rent och snyggt resultat.
Bygglim tog fart med genombrottet för limmade golvbeläggningar på 1930-talet. När material och metoder utvecklades ökade efterfrågan och antalet tillämpningar inom bygg- och olika andra industrier.
Dessutom sågs limning alltmer som en omfattande process som involverade flera faser förutom limning. Detta motiverade Kiilto att utöka sitt produktsortiment.
Långsiktig framgång och stabil tillväxt
Kiilto har rankats bland de mest framgångsrika företagen och de största växarna i Finland i Kauppalehtis lista för 2020. Resultatet gäller hela Kiilto Family Group.
Under de senaste tre åren har Kiilto varit ett av de två procent av aktiebolagen i Finland som har ökat sin årliga omsättning med mer än 10 procentenheter snabbare än genomsnittet för sin huvudsakliga branschkategori. År 2020 ökade Kiiltos nettoförsäljning med 32 procent.
På Kiilto är tillväxten inte en tillfällig sprint. Bevis på långsiktig framgång är Kiiltos position i Kauppalehtis framgångsbetyg, både bland alla finska företag och bland de bästa företagen inom sin egen bransch under de senaste tio åren. Företag som har uppnått en kombination av tillväxt och långsiktig framgång under de senaste åren utgör endast mindre än 1 procent i Finland.
En 100 årig historia
1919
Grundades
27 oktober 1919, Teknokemiallinen Tehdas O/Y Santalahti grundas i Pispala, Tampere.
1924 döps företaget till Kiilto Oy.
1930
Nummer ett inom skopolish
Företegets verksamhet startade med att tillverka kosmetiska ingredienser för kemister, färger, polermedel, vax och lim för skofabriker och spritlack och polermedel till möbelindustrin.
1961
Fokusera på lim
På 1960-talet bestämmer man sig för att fokusera på tillverkning av lim samt limrelaterade produkter.
1983
Expansion inom städsektorn
Företaget expanderar inom städsektorn genom att utöka sitt sortiment med rengöringsprodukter. Omfattande kundutbildning påbörjas.
1987
Internationalisering
Det första internationella dotterbolaget etableras i Sverige. Idag finns det dotterbolag i ytterligare tio länder.
2010
Hygien- och rengöringsdelen växer
Hygien och rengöringsverksamheten växer till nya affärsområden.
2017
Nytt affärsområde: Flamskyddsmedel
Kiiltos industriverksamhet expanderar. Miljövänliga flamskyddsmedel skapas genom innovativ produktutveckling.
2018
Svenska TM Progress blir en del av Kiilto
Kiiltos golvbeläggningskunskap ökar genom sammanslagningen med TM Progess. Ny verksamhet byggs också i Finland.
2018
Kiiltos varumärke och logotyp moderniseras
Fyra affärsområden inom Kiilto: bygg, industriell limning och flamskydd, profesionell hygien samt konsumenthygien. Kiilto Pro varumärke för proffs skapas som en del av företagsförändringen.
2019
Kiilto blir en ledande leverantör av hygienlösningar i Norden
Kiilto förvärvar CCS Healthcare Holding AB och blir marknadsledande inom hand- och ytdesinfektionslösningar i Sverige, Norge och Danmark.